Sunday, March 25, 2007

Bonda

Minggu ni bonda tinggal bersama kami di kl... baby yg ringan jadi berat(gumbira teramat,ada wan yg melayan makan minum...),abg baby yg ngada2 jadi agak patuh pada kata2 wan (bonda kami la)..eh.jgn ingat kami suh bonda buat sume keje.silap wey..keje masih dibuat oleh setiap individu. cuma keadaan dirumah menjadi lebih meriah...:)

Teringat cerita dulu...
Sejak kecil,baju2 ku dipilih oleh bonda. Sampai la ke Universiti. Tau je la pilihan warna orang tua, begitu menyerlah. Aku ada warna hijau terang,merah terang, sume yg terang2..kawan2 aku ada gak yg tegur,terangnyer.. aku? buat selamba jer. nak malu pe. mak yg beli. yang aku tau, aku pakai.

Nak kata cerewet, tak la... wpun, aku tak nafikan, masa mak tunjuk kain2 (sebelum dijahit)aku cakap, terang la..cam tak lawa la.. tapi mak pandai pujuk. mak kata, bila siap, sure cantik. Memang pon. bile dah siap,dah pakai..rasa cam jelita gitu..au!

Masa sekolah, mak yang jahitkan baju kurung sekolah... ada jahit tangan, ada jahit mesin.. mak seorg yg berseni. aku? hehhe..masih belajar. (ye ker..kihkih)

ok ok..berbalik kepada baju berwarna warni tu.. ada sekali, aku kirim pada mak, nak kain hitam putih. ikut bahasa mak aku - tanah hitam,bunga putih. kalau cakap aku - background hitam, berbunga putih...

Tapi tah camne, mak tersalah beli. aku? mungkin terdorong ngan rasa kecewa, aku telah menolak kain mak tu... sudahnya, malam tu aku tak boleh tido! memikirkan perbuatan aku yg menolak pembelian mak itu. arrhh.. tak penah dalam idup aku menolak pemberian mak terutama dalam bab2 kain. aku bertekad, esok, aku nak bitau mak, aku nak baju tu.

Pagi2, aku jumpe mak..btau, yg aku nak kain tu. Mak? ngan selamba mak kata' tak yah la. awk nak kain warna lain.'
Aduss... mak merajuk!
isk..berdosa berdosa...
Puas aku pujuk, memang itu la jawapan mak. akhirnya, mmg aku tak dapat.

Itulah yang pertama dan terakhir (insyaAllah) aku menolak kain pemberian mak.
Betapa terseksanya bile mengguriskan hati mak.
adeh. sedih oo...

Itu cerita lama..

Dan hari ini, mak dah nak balik kampung.
Sayunyehhh...

Moga Selamat hendaknya... amiin...

esok2, aku cite pasal abah lak... tak ble cite sorg jer. kene adil. heheh...

MOral of the story, SAYANGI&HARGAI SETIAP DETIK BERSAMA IBUBAPA KITA.. bersyukur sentiasa...

I LOVE MY MAK & ABAH!

6 comments:

zwitterion said...

ya..hargailah setiap detik sebelum terlewat.

Anonymous said...

Ni warna layout blog pon terang2 gak. terpengaruh ngan kain jgk ker? ;))

Kemat said...

kamu nie anak yg baik kerna menghormati org tua.. zaman sekarang, org jarang pedulikan ibu mereka..kononya mereka hidup di zaman moden dan maju sedangkan ibu bapa mereka datangnya dari kampung..

13may said...

betoi betoi...

updet pls!!!

hehhe...

Anonymous said...

mak ngan ayah aku pun same.masa cuti sekolah yg lalu,diorang dtg ziarah anak dia kat kl nih.

Unknown said...

btol..
hargai tika mereka masih ada..
~~rindukanmu bapak...