Wednesday, April 4, 2007

Abah

Lama benor aku tak menulih.

Kali ni, nak cite pasal abah pulak.

Aku ingat, masa tecit2 dulu, abah slalu sibuk. Tapi dlm sibuk2 tu, sempat gak bawak kami sekuarga g jalan2. ada aje la tempat yg kami pegi. walaupun tak lama, tapi g jalan2 gak. Bila tgk gambar2 masa kecik, hik2.. sukanyer!

Kami tinggal dlm kawasan sekolah. Umah dekat ngan hostel lelaki. Tiap2 hari ngadap muka abang2 hostel.termasukla abg jinggo aku tuh.. boring2,aku g asrama puteri lak, jumpa kakak2 kat situ..:) kalo asrama puteri aku berani masuk,dgn senang lenangnya aku akan berlari2 dlm bilik asrama. tapi, tidak utk asrama putera. abah tak bagi.aku pon tak nak. suram giller bilik dorang. cam tak menarik..

Time cuti sekolah,kawasan sekolah jadi sunyi sepi.yg bising pon,kami adik beradik ngan anak2 ustaz umah satu lagi. Paling tragis,bila hanya yang tinggal kami sekuarga. Tak dapek nak kemana sbb abah ada urusan.

ye. ayat itu telah diterapkan sejak dari kecik lagi. Kalo tanya, abah nak ke mana? 'Abah ada urusan' atau.. kalo tanya, mak,abah mana? 'Abah ada urusan'

Dah lali dan seakan memahami kerja abah wpun aku tak tau pon. Susah nak tgk muka abah, ada aje la outstation.takpon, dpt jumpa tejapp jer.

Kalo cuti sekolah 2minggu, hanya 3 hari terakhir abah dpt luangkan masa utk kami adik beradik.. Aku ingat lagi, sume org nak g jalan2 tapi takde pon yg berani nak suarakan, alih2 sume org suh aku cakap. Kami sume anak kesayangan abah&emak tapi mungkin yg sorang nih nade nade tangat, jadi abah 'layannn'. :) kami g n9,melaka,kl & balik ke pahang... wpun singkat tapi aku masih ingat sampai sekarang saat2 indah itu.. yeah...

Kalo time keje, aku suka gak g ofis abah tapi tak kerap la sbb ada aktiviti lebih menarik dr g pejabat abah..(main beskal,tgk makcik kantin memasak,menyanyi bergumbira dgn abang2&kakak2 sekolah...)
Kalo aku tpon,suka2 je tanye 'Abah ada?'haha...buat cam sekolah tu abah aku yg punye. sib staff situ cam suara aku...dorg terus panggil abah aku..

Satu kisah, aku berebut hadiah ngan abah. hehe.
Abah dpt hadiah dlm satu majli.pas majlis,aku ikut abah g ofis. aku mintak hadiah abah tu.
'Tak boleh' kata abah.'Nak jugak'aku kata.
Tetiba abah mencari2 sesuatu kat almari besi.abah kuarkan tuala (hadiah gak tu) abah ambik pembalut hadiah-recycled. abah balut dan bila usai..abah bagi kat aku.
Yuhu!!! Dapat hadiah!
gembira betol time tuh.dapat hadiah beb!
walaupon aku tau hadiah pe tapi takpe, janji HADIAH!

Spt aku kata, abah sibuk.. g tadika, staff abah (skrg dah arwah - Abg Ujih)yang hantarkan ngan skuter. aku diri depan,kawan aku yg lelaki dok belakang.aku tak berani duk belakang,takut jatuh.dok depan best sbb aku sampai dulu(haha).masa konvo tadika, kakak2 asrama yg teman aku merangkap wakil abah&emak.. Abah tak dpt dtg,mak tak sihat...

Sampai la aku sekolah menengah, abah masih sibuk. Satu peristiwa, abah janji nak dtg melawat aku (aku dok hostel) hari ahad. aku bersedia dgn hati yg gembira. sampai harinya, setiap saat,setiap jam aku menanti dan terus menanti..sampai lewat petang, mak&abah tak muncul2 juga...

Kecewanya.

Bile tpon umah, mak kata abah ada urusan. Minggu depan abah janji dtg.

Hujung minggu itu, aku menyediakan diri aku utk segala kemungkinan. Tak nak sedih berulang...Alhamdulillah, janji ditepati. Abah & emak dtg. Tapi tak lama.Tak kisah lah..janji dpt jumpa mak dan abah...:)

Itu kisah2 doplo,splo tahun yg lepas...

Terbaru, Abah kene buat follow up kat IJN. Doktor kata,jantung abah lemah...
bile cek ngan pakar kat IJN,alhamdulillah...abah disahkan sihat.tiada masalah..

Sesungguhnya, aku kagum dengan abah. Sabar disaat menghadapi tempoh kritikal bilamana mak jatuh sakit,melayan kerenah anak2 yg nade2 tangat nih walaupun jadual masa yg padat.

Walaupon saat manis itu hanya seketika tapi cukup bermakna buat aku (dan tentu skali kuarga aku)Saat itu masih segar dlm ingatan aku... Betapa, abah begitu menyayangi kami sekuarga walaupun abah sibuk!

Buat diri aku dan kawan2 sume yg sudah dewasa..

Sibuk bukan alasan untuk meminggirkan keluarga.

Jgn abaikan emak abah kita.. wang ringgit ble dicari, kasih dan sayang mereka - tiada galang gantinya...Marilah kita luangkan masa bersama mereka sebagaiman mereka luangkan masa untuk kita dulu...:)Kalau kita nak dilayan baik, kita kene layan org dgn baik...:)

Dan juga,jgn abaikan hati dan perasaan anak2 kecil.. bahagiakan hati mereka walau seketika kerana kebahagiaan yg seketika itu akan terpahat dlm ingatan - buat selamanya!

3 comments:

13may said...

Lama benor aku tak komen di sini...

hahha....

ishhh...tukar kaler layout buleh dak??? terlalu menikam bijik mata la...hehhe:P

Anonymous said...

Ise tak baik sgt ngan abah. Mungkin sebb abah ise garang kot dulu. Kecik2 dulu asyik kene bedal jerk. Sakit! huhuhuu.
Tp sekarang dah tak garang dah. Alhamdulillah. Abah caring tp tak tunjuk. Malu kot. Tatau lah. Tp ise leh rasa lah. Sebb ise pon seorang lelaki dan bakal jd ayah jgk nanti.


ps: bilo nok letok shoutbox ni?

achik said...

anaknya nade2 tangat ek... ala comelnya... ;p