Friday, December 14, 2007

SePOi

Assalamu'alaikum wrt...

Sepoi sepoi bahasa.

Camtulah diibaratkan blog aku nih. Kadang2 cepat je cite terbaru, kadang tu, sebulan sekali cite yg aku tulis.
Bukan malas, bukan tak suka tapi masa tengah banyak idea, mencurah2 bak mencurah air ke daun keladi (cesss) masaaaaaa tuuuu jugaaaaakkkk laaa ada keje yg lebih utama yg perlu aku setelkan. Jadik, kene la bagi keutamaan. Tak gitu, kak ungku? hehe.. kak ungku lagik!;p

Sebut pasal sepoi, aku tingat kat sorang senior aku yg manis itu. Geng2 panggil 'SEPOI' jadik tak terkecuali lah aku... Takkan nak panggil nama penuh, janggal yang amat lak rasanya. A very nice person. Aku kenal pon masa aku ikut ekspedisi panjat Gunung Nuang tahun 1997. Masa tu umur aku masih belasan tahun... Senior aku tu, rasanya, dah 20. (kot) ahaks.. ada ati nak nekel senior! huhu...

Laju siot senior aku tu. Aku antara yg kebelakang. PANCIT! 1st time panjat gunung tu... Aku la. Senior tu, dah berkali2 dah.. Tu pasal laju semacam.

Itu memori pertama dan terakhir aku join ekspedisi panjat gunung bersama2 beliau. Sebab lepas tu, senior sambung Degree kat Shah Alam. But still, cite2 menarik tentang beliau tetap sampai ke telinga aku yg mulus inih. hehe.

Kami, geng mendaki,merancang utk menawan puncak Gunung Kinabalu. Jadi sebelum ke sana, rasa dulu lah penat jerih mendaki gunung2 di Semenanjung ni.. Dukacita, aku tak dapat mengikuti setiap ekspedisi selepas G. Nuang. Kewangan tu satu hal tapi itu bisa di atur... Yg tak bole diatur bile tak dapat kelulusan drpd Yg Berhormat. AKu takmo la jadi anak derhaka, jadi aku akur dan berkata Tidak pada mereka... Berasap je la tinge nih dgr cite2 mereka sesudah ekspedisi...

Satu ekspedisi ke Gunung Irau. Mereka ajak tapi cam biasa la.. AKu cakap takpe la.. (sob sob) Masa tu jugak, aku ambik short sem. Jadi, alasan tu semacam kukuh la. Mula la aku terbayang2 keseronokan dipuncak gunung, riang gembira bersusah payah bersama. Aku akui, geng mendaki mempunyai semangat setiakawan yg kuat. Mmg gerenti tolong! Tapi kene tahan sket la, kene usik la, kene sakat la... (aku penah kene, sorang member letak batu sungai yg beso dlm beg aku! Beg yg dah berat tu bertambah berat dibuatnya! Dah sampai kat base camp baru perasan! HARUNYEEEE....Sudahnya, batu tu jadi penyendal pintu bilik tidur kat hostel. :D)

Okek. Berbalik cite senior tu.

Ekspedisi Irau adalah yang terakhir buat dirinya. Diberitakan senior telah pergi meninggalkan dunia yg fana ini... Arwah salah seorg pendaki yang meninggal dunia dlm ekspedisi itu. Diberitakan lemas sbb terhidu gas beracun masa tido dlm khemah.

Sesapa yg ingat,baik suratkhabar,tv mahupon radio ada menyiarkan cite pasal kejadian ini..

Owh.. mungkin kalian lupa atau tak pernah tahu sebab ia berlaku 8 tahun yg lalu.. May 1999.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau...

*Sedey... sob sob...

1 comment:

Ungku Nor said...

Al Fatihah.

p/s ni pesal yang tetiba jer ternostalgia lak neh?
mesti side efek demam ni..;p